maandag 26 juni 2006

Waar Woont Wansmaak Deel 1

Okee, ik begrijp dat je een huis koopt, dan lekker gaat klussen en de muren in de latex zet. En dan ben je klaar en dan zet je het klusafval bij het vuil. Simpel toch?
Niet voor de bewoners van dit pand. Zij waren nog lang niet klaar met klussen en maakten van alle latex emmers een fraaie erfafscheiding.
Wat bezielt deze mensen! Kijken ze elkaar nadat de muren weer lekker wit zijn vergiftigd van de thinner aan en zeggen "Hee, laten we nog 'ns even wat leuks doen". "Laten we lekker die lege latex-emmers gaan beplakken met schelpen, kunnen we leuk de tuin mee opfleuren en het straatbeeld naar de filistijnen helpen." "Als jij nou naar het strand schelpjes gaat zoeken dan begin ik met stapelen!"
Heel de buurt moet hebben toegekeken hoe deze mensen weekend aan weekend lekker aan het ministecken waren met schelpen. Hoe populair maak je jezelf dan in de buurt? Ik begrijp het niet, okee een beetje huisvlijt mag van mij. Eerst was het een spijkerbroek bij de voordeur waar planten in groeiden (zo 2 jaar geleden een trend) of een dakpannen aan de gevel met je huisnummer. Kennelijk volstaat dit ook niet meer. De trend is kennelijk “Pimp my tuinhek” What's next? "Gepapiermacheede KoMo-zakken voor het tuinhek?" "De grafzerk van Opa in de voortuin?" Vertel het me het alsjeblieft, want ik kan het niet meer volgen. Kan een welstandscommissie hier iets aan doen, zijn hier geen wetten voor gemaakt. Kan oom bromsnor of de veldwachter niet ingrijpen? Jongens, please dit kan echt niet! Stop daar mee!

Kikki

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Nou zeg, wat een hard oordeel over deze creatieve huisvlijt. Ik vind het juist mooi van lelijkheid!
(Op de foto in ieder geval)
Wat die mensen bezielt snap ik wel en al valt er over smaak te twisten, het is eigenzinnig en met hart en ziel gedaan. Laat ze toch lekker!

Kikki zei

Beste Wildplukker, bedankt voor je pleidooi voor wansmaak. Ik ben heel benieuwed naar wat deze mensen bezielt en aangezien jij dat zegt te weten, hoor ik dat heel graag van je, want ik snap er nog steeds geen kersepit van. Ik ga met je mee als je stelt dat dit mooi van lelijkheid is, maar zou je dat ook vinden als je er naast zou wonen? Ik niet! Verder ben ik het roerend met je eens als je stelt dat over smaak valt te twisten. En dat is precies wat ik aan de kaak wil stellen met 'Waar Woont Wansmaak'.
Kikki.

Anoniem zei

Als ik er naast zou wonen zou ik dat ook vinden, ik woonde naast een buurvrouw die de vreselijkste borduurwerkjes in de gezamenlijke trappenhal hing. Zij vondt ze echter oprecht heel mooi en dus accepteerde ik dat automatisch. Die buren van jou worden in ieder geval bezield door hun eigen creativiteit en ze doen het toch in hun eigen voortuin. Zij vinden wat jij doet misschien niet mooi ook al is het 'verantwoord'. Probeer hen dat maar te leren wat volgens de 'goede normen' mooi is. Daar kom je toch nooit uit. Mensen hebben wat mij betreft recht op hun eigen estethica en ik zou er zeker geen welstandscommissie over willen laten oordelen. Er hangt een zweem van superieuriteisgevoel omheen als je die mensen deze creatie wil ontzeggen terwijl ze er toch zoveel energie in gestoken hebben. Zelfs als je het vreselijk vindt. Ik vind het onsympathiek en intolerant om daar niet naast te willen wonen. Ga zelf maar verhuizen!

Anoniem zei

Wat volgens mij de basis hier zou moeten zijn is tolerantie. Laat iemand zijn gang gaan als het geen veelvuldig hard lawaai o.i.d. is. Wees blij met de afwijkingen t.o.v van "de norm" dat zou positieve vernieuwing kunnen brengen. En wedden dat die mensen geen probleem maken van de tuin van iemand anders?

Coco zei

Ik vind het wél mooi :)